MARKETING MIX LOCAL DISTRO CLOTHING PRODUCTS SCRAMBLE WITH FOREIGN CLOTHING CONVERSE SHOPS IN JAMBI CITY: COMPARATIVE STUDY

  • Nasrullah Alhadiid UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
Keywords: marketing mix, clothing products, local disto

Abstract

This research is on the marketing mix of local clothing products for outerwear products. This type of research uses qualitative data analysis methods. This research obtained information about the marketing mix to increase clothing sales. This research aims to discover the marketing strategy used by local clothing products, Distro Scramble, to overcome competition from Converse outerwear stores and the obstacles and solutions for Distro Scramble in marketing clothing products. The study results show that 1) the product strategy sold is suitable quality clothing according to consumer needs. 2) The strategies price clothes according to production prices are not high and not low. 3) The location of the Distro Scramble is strategically close to the Siginjai Museum. 4) Promotion strategies are creating good relations with consumers and implementing discounts on major holidays. Obstacles in marketing clothing faced by scramble distribution, namely competition between foreign and domestic clothing products, the breaking of materials from factories is a problem that causes limited supply of apparel, and the effects of COVID-19 have impacted. People are more interested in choosing foreign clothing products because they think they are more attractive with well-known brands, quality materials, and unique innovations that have their pride, such as being more elegant when wearing foreign clothes.

Abstrak: Penelitian ini mengenai bauran pemasaran produk pakaian lokal terhadap produk pakaian luar. Jenis penelitian ini menggunakan metode analisis data kualitatif untuk memperoleh informasi mengenai bauran pemasaran dalam meningkatkan penjualan pakaian. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pemasaran yang digunakan produk pakaian lokal ‘Distro Scramble’ mengatasi persaingan dengan toko-toko pakaian luar seperti ‘Converse’ serta kendala dan solusi ‘Distro Scramble’ dalam memasarkan produk pakaian mereka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) strategi penjualan produk yang dijual ialah kualitas pakaian yang sesuai dengan kebutuhan konsumen. 2) Strategi tersebut menentukan harga pakaian sesuai dengan harga produksi, tidak tinggi dan tidak rendah. 3) Lokasi ‘Distro Scramble’ ini strategis dekat dengan Museum Siginjai. 4) Strategi promosinya dengan menjalin hubungan baik dengan konsumen dan menerapkan diskon pada hari-hari besar. Adapun kendala dalam pemasaran pakaian yang dihadapi yaitu persaingan antara produk pakaian luar dan dalam negeri, terbatasnya bahan dari pabrik menyebabkan terbatasnya pasokan pakaian jadi, serta dampak ‘Virus Corona-19’. Masyarakat lebih tertarik memilih produk pakaian luar negeri karena dianggap lebih menarik dengan merek yang sudah terkenal, bahan berkualitas, dan inovasi unik yang menjadi kebanggaan tersendiri, seperti lebih terlihat lebih anggun saat mengenakan pakaian luar negeri.

Kata Kunci: bauran pemasaran, produk pakaian, distro lokal

CROSSMARK
Published
2023-12-11
DIMENSIONS
Section
Articles